דוגמאות ורעיונאות לקופירייטינג

קופירייטינג הוא מושג שבמקורו הוא כתיבה שיווקית של מודעות. המונח מורכב משתי מילים: קופי - העתק או גרסה, רייטינג - מלועזית כתיבה. יחד, המושג מתאר כתיבה לדפוס. מאז שחר ימי הקופירייטינג והכתיבה השיווקית, אי שם ביבשת אמריקה חלו אי אלו שינויים במקצוע.

קופירייטינג, כתיבה שיווקית ורעיונאות

ככל שהשתנתה המדיה כך גדלו האפשרויות. בתחילה, כתבו מודעות ופרסומות בכתיבה בלבד. לאחר מכן, כתבו תוכן שיווקי לפרסומות ברדיו. עם הופעת הקולנוע שימשו המילים וטכניקות הכתיבה השיווקית למדיה זו.

והיום... המדיה של האינטרנט היא מגרש הכתיבה החדש, המרגש והדינאמי של כל מי שקורא לעצמו קופירייטר או כותב שיווקי, מה גם בשל העובדה שלמגרש המשחקים הצטרף קהל יעד נוסף - מנועי החיפוש ותחום שנקרא קידום אתרים. אך בכל מדיה שהיא, עדיין הכלי של כל קופירייטר הוא מילים, משפטים, מטבעות לשון והברקות.

קופירייטינג שיווקי

קופירייטינג שיווקי או פרסומי הוא בעצם כתיבה שיווקית שמטרתה לגרום לפעולה, בדרך כלל שיווקית. הפעולה יכולה להיות קנייה, מכירה, הצטרפות למועדון חברים או כל פעולה שיווקית אחרת. כשכותבים קופירייטינג למען מטרה שיווקית והנעה לפעולה, עושים זאת בעזרת טכניקות כתיבה מסוימות.

לדוגמא: פרסום או הודעה בדבר מוצר מסויים כשמכריזים על מועד מחזק את הסיכוי לביצוע פעולה. "רק היום" , "עכשיו", "התקשרו מיד", "עוד השנה" - כולם מאיצים לביצוע פעולה, מהר. 

אישית לוחצת לך?

כבר הבהרתי לך נקודה חשובה, נכון? אז אם קופירייטינג שיווקי מעניין אותך, כדאי להתחיל להתרגל לכתוב בגוף ראשון, כאילו שאנחנו מנהלים שיחה קולחת. כך, יש לך הרגשה שמדברים איתך באופן אישי והטקסט זורם לאן שאנו רצים שזרום.

קל לך להתייחס לכתיבה אישית כי זו כתיבה שלא מעוררת אצלך התנגדויות, אלא אם הנושא קצת עולה לך על העצבים...

דוגמאות לפנייה אישית מדבר אליך?
או.קי, אז בוא נלך על זה! : כותרת שפונה אליך באופן אישי תכתב כך: "עצור. את הטלפון הסלולרי הזה כבר ראיתה?" במידה וקהל היעד נשי, נשתמש בגוף ראשון נקבה - "עצרי". זה מוביל אותנו לנושא הבא... 

אני, אתה והוא

השימוש בגוף ראשון, שני או שלישי מעסיק תאים אפורים של כל קופירייטר או קופירייטרית או קופירייטרים... עברית אינה שפה קלה גם כך, ובתחום הגופים היא גורמת לכל כותב שיווקי לעשות שרירי מוח. השאלה מתי לפנות ישירות בזכר, נקבה או רבים עולה כמעט בכל טקסט.

אין חוקים בנושא זה, אך הגרוע מכל הוא לכתוב כך: את/אתה, אתם/ אתן, הוא/היא וכדומה. גם הכוכבית בתחתית הטקסט שמודיעה שהאמור לעיל מיועד לנשים וגברים כאחד אינו עושה את העבודה כשאתם רוצים לכתוב ישירות לקהל יעד מסוים.

נכון, קיצור דרך שעובד בשפה עברית הוא פניה ברבים – "רוצים לקבל מתנה?", אבל האמת היא שזו לא כתיבה מדויקת כמו שהיינו רוצים שתהיה. קחו לדוגמא את "רוצה לקבל מתנה?". נשמע הרבה יותר אישי ומשכנע, הא? אז מה עליך לעשות? לחשוב, והרבה. בדיוק כפי שעשיתי בעצמי עכשיו על-מנת שיהיה לך כיף לקרוא... 

אולי יעניין אותך גם:

מעניין לי את ה...

קצת קשה לך להתעלם מהכותרת הזו, נכון? ומה לגבי הכותרת "אישית לוחצת?".
הכותרות הללו הן דוגמא של קופירייטינג מעניין ושונה. כזה שלא ברור בדיוק ברגע הראשון מה הכוונה. לכן הקורא ממשיך הלאה לתוך הפסקאות. הכותרת "אישית לוחצת?" מכילה דו משמעות ומעוררת את תאי הסקרנות.

לעומתה, הכותרת "מענין את ה..." מעט פרובוקטיבית מחד ומאפשרת לקורא את ההשלמה הפרטית שלו, מאידך. אילו הייתי כותב את הכותרת הזו באופן עינייני, לדוגמא: "כותרת חייבת להיות מעניינת", המסר היה ברור אך לא מסקרן. 

כשכותבים קופירייטינג וכתיבה שיווקית חייבים לעניין את הקורא.
קופירייטינג שיווקי מטרתו, כפי שכתבתי קודם, להביא לפעולה שיווקית. הקופי חייב להיות מעניין על מנת שימשוך אנשים כמוך, כאלו שלמדו לרפרף ולהתעלם מפרסומות באופן מקצועי.

קופירייטר חייב לדעת לגרום לאנשים כמוך לרצות, בלי לשים לב, להתקדם מפסקה לפסקה עד לקנייה, למכירה או הצטרפות למועדון חברים. 

קופירייטינג תדמיתי

קופירייטינג וכתיבת טקסטים לבניית תדמית שונה בדרך כלל מכתיבה שיווקית - אלא אם המותג או המוצר שאתם כותבים לו תמליל מיועד לצעירים או הוחלט על קונספט ישיר, קליל ומשוחרר.
קופירייטינג לבניית תדמית משתמש בשפה רצינית ורשמית יותר מקופירייטינג שיווקי.

לדוגמא: פרופיל חברה שכתוב באופן תדמיתי יכתב בגוף שלישי: "חברת אראל פיננסים נוסדה בשנת 1995. לחברה לקוחות מוסדיים ופרטיים בארץ ובחו"ל". 

קופירייטינג בריבוע

כיום ידוע לכל קופירייטר שמלאכת כתיבה שיווקית או קופירייטינג חייבת לשלב פנייה אישית עם כתיבה תדמיתית. כך מקבלים קופירייטינג בריבוע שמשמעותו – יותר פניות, יותר גולשים ויותר לקוחות.

שאלות בנושא קופירייטינג

קופירייטינג שיווקי או פרסומי הוא בעצם כתיבה שיווקית שמטרתה לגרום לפעולה, בדרך כלל שיווקית. הפעולה יכולה להיות קנייה, מכירה, הצטרפות למועדון חברים או כל פעולה שיווקית אחרת.

אין חוקים בנושא זה, אך הגרוע מכל הוא לכתוב כך: את/אתה, אתם/ אתן, הוא/היא וכדומה.

קופירייטינג וכתיבת טקסטים לבניית תדמית שונה בדרך כלל מכתיבה שיווקית – אלא אם המותג או המוצר שאתם כותבים לו תמליל מיועד לצעירים או הוחלט על קונספט ישיר, קליל ומשוחרר.

בדף זה