מה זה מיתוג Branding + עשר המלצות למיתוג עסקי נכון

מיתוג (BRANDING) הינו מושג המתאר את השפה השיווקית שבאמצעותה ניתן להקנות לעסק תדמית מסויימת.

המיתוג מאפשר לחברה לבדל עצמה ממתחריה ומקנה לה ערך בעיני ציבור הצרכנים ו/או הלקוחות.

למעשה, כל נקודות המפגש בין צרכנים או לקוחות אל מול מוצר/שירותים של חברה מסויימת, משקפים ומעצבים את תפיסת המותג של אותו העסק בתודעתם. ככל שהשפה השיווקית תיבנה באופן מקצועי ונכון, כך תפיסת המותג תהיה חיובית יותר.

בשנים האחרונות המילה מיתוג כבר מובנת כמעט לכל אחד, גם אם לא תמיד במובן המלא של המילה. רובנו נחשפים למהפכות שעוברות חברות גדלות וקטנות בארץ ובעולם וגורמות לנו הצרכנים להזדהות עם מוצריהם ושירותיהם של אותן חברות.

מתקפת המותגים היא כבר חלק בלתי נפרד מחיינו ואנו "חיילים" קשובים הנשמעים לגרויים ובסופו של דבר פותחים את הארנק. וזה לא נאמר כאן בציניות חלילה, ברוב המקרים זה לטובה, זו מציאות יומיומית שהתפתחה לצד השינויים הטכנולוגיים וכמות הפלטפורמות הפרסומיות והשווקיות שנולדו בעקבות המהפכה הטכנולוגית.

רק לפני מספר עשורים כולם ידעו שסיגריות = מלבורו, ג'ינס= ליוויס, השכרת רכב = אוויס ומשקה קל = קוקה קולה, ועוד כמה שלא הזכרתי . . . .וזהו, כאן בעצם תם העולם הישן של המותגים.

המילה מותג מקפלת בתוכה שני ערכים: מוצר+תג

מהו תהליך מיתוג

זהו תהליך שבו נוצר מותג חדש ממוצר (חדש או קיים), במסגרת התהליך קובעים את הסממנים החיצונים של המותג ומעניקים לו אופי שזה אוסף של ערכים הרצויים למותג בהתאם לקהל היעד העיקרי.

בשלב השני מנסים להחדיר את המותג וערכיו לתודעה הציבורית באמצעות תהליכי פרוסום, יחסי ציבור ופעולות קד"ם שונות תוך שימוש בערכי המותג כגון יוקרה, איכות, תמורה מלאה לעלות, יופי, נוחות שימוש וכדומה.

תג זהות מותגית Brand ID

תג הם ערכיו של המוצר או ליתר דיוק הערכים שמפתחי המותג רוצים להקנות למוצר אשר בזכותם תהיה למוצר יכולת הפצה מכירה ודרישה מהציבור גדולה ככל האפשר.

תג הוא בעצם זהות מותגית (Brand ID) המשקפת מכלול מאפינים כגון לוגו, סיסמא, מעטפת גרפית, סמלים וצבעים.

מה זה מיתוג מחדש Rebranding

ויש גם מיתוג מחדש. Rebranding זהו תהליך שמטרתו לשנות את ערכי המותג או חברה או את קו מוצרים של חברה ולהקנות מעטפת חדשה שונה מהקודמת אשר התישנה עם הזמן, כבר אינה אטרקטיבית יותר, או אינה בת זממנו, מוצר או מותג שזוכה לרענון כנראה שהפוטנציאל המסחרי שלו עדין גבוה והוא גם שווה את המאמץ.

אולי יעניין אותך גם:

מיתוג עיסקי נכון

יש לזכור כי תהליך מיתוג אינו פשוט ומורכבותו משלבת מקצועות רבים בתהליך הבריאה, תהליכי חשיבה ומציאת פתרונות ליעדים שמציבים בעלי האינטרס הם ארוכים מאוד ותחילתם הוא ב"בריף" מדויק המגדיר בצורה חדה את ערכי המותג, מנקודה זו המפתחים והמעצבים יכולים לבנות את התנאים הטובים ביותר ליצירת המותג ולסלול את דרכו שיווקית והפצתו.

שפה גרפית, שפה תקשורתית, צבעים, נראות, אוביקטים, צורות וסמלים, אריזה ומעטפת מסרים ותכנים, סיסמאות והגדרות מיצוב הם המרכיבים העקריים בתהליך המיתוג.

לצד הקריאטיב דרושה כמובן אינטנסיביות פרסומית שעלותה יקרה, חשיפה אשר תפיץ ברבים את המותג החדש.

אם בסופו של דבר הצרכן תופס את המותג כבעל ערך עבורו, הוא יהיה מוכן לשלם עבורו יותר מאשר עבור מתחריו. הבדל זה במחיר יכול להגיע לעשרות אחוזים, והוא מכונה "פרמיית מותג". תופעה זו היא תוצאה ישירה מדרך הפעולה לה זכה המותג בבידולו ממתחריו.

להלן 10 המלצות קצרות ומתומצתות ליצירת מיתוג עיסקי נכון:

הכרת הלקוח

באמצעות עריכת מחקר מקדים לשם זיהוי ואיתור הערך המוסף הייחודי של המותג עבור הצרכן או הלקוח. רק אם נכיר היטב את הרגלי הצריכה של הלקוח, את צורת החיים שלו ואת הרגליו, נצליח להגיע אליו באופן מיטבי.

הכרת המתחרים

על סגנונותיהם, מאפייניהם ומוצריהם השונים. ככל שנכיר את המתחרים שלנו טוב יותר, כך יהיה לנו קל יותר להציע מוצר או שירות ייחודי ומבודל.

הכרת השוק

למידת טרנדים ומגמות עכשוויות וורלוונטיות בתחום הנידון הן ברמה המקומית והן ברמה הבין-לאומית, תסייע ביצירת מותג עדכני לאורך זמן.

הגדרת חוזקות וחולשות המותג

הגדרה נכונה של היתרונות והחסרונות הבולטים של המוצר או השירותים, יסייעו במינוף והבלטת ההיבטים החיוביים ומיתון ההיבטים השליליים.

הגדרת אישיות המותג

החברה תמתג עצמה בהתאם לתדמית שברצונה לשדר לקהל לקוחותיה ולשם כך תבחר באופי היחודי של המותג, בשפה אחידה של עובדי החברה אל מול הלקוחות ובמסר התדמיתי שברצונה לשדר ללקוח המקבל את המוצר או השירות.

בחירת מסרי מפתח

או ערכי בסיס שעליהם תושתת הפעילות השיווקית של החברה. מסרים מקובלים כגון – איכות, אמינות, מקצועיות, יעילות, אך לא רק, מאחר וכדאי לבחון ערכים שיבדלו את החברה ממתחרותיה.

בניית אסטרטגית המותג

בניית תוכנית אסטרטגית מותג מותאמת לחברה, שתבטיח חוויה מותגית יחודית, על בסיס סדרי עדיפויות מוגדרים מראש.
קרא עוד על טיפים לבניית אסטרטגית שיווק

פיתוח שפת המותג

את תוצאות השלב המחקרי המקדים מתרגמים לשפה עיצובית של צבעים, סמלים ומילות מפתח לשם מיתוג החברה, שירותיה או מוצריה בכל ממשק שלה עם הצרכן או הלקוח - החל מן השם והצבעוניות, הלוגו, כרטיסי הביקור, אתר האינטרנט, הברושורים, המצגות, האריזה של המוצר, ההזמנות, הקטלוג, ביתן החברה וכיוצא באלה.

יישום שפת המותג

ביצוע קריאטיבי של שפת המותג שנקבעה, על בסיס עקרונות שיווקיים כגון אחידות ועקביות - מילות מפתח במיתוג שמטרתן לחזק את אמינות ויציבות המותג. הטמעת השפה השיווקית החדשה וה עיצוב גרפי של החומרים השיווקיים לכל החברה.

ליווי ושימור המותג

הבטחת הצלחת המותג לאורך זמן באמצעות מעקב הן אחר אחידות המסרים והן אחר איכות ועקביות הקונספט העיצובי.

בדף זה