מה זה מדיה חברתית?

גלו מה זה מדיה חברתית? מהם הסוגים השונים של מדיה חברתית? מתי התחילו המדיה החברתית? מי משתמש בסוגי המדיה החברתית? 4 מדיות חברתיות לעסקים - המדיה החברתית כוללת את היישומים ואתרי האינטרנט המאפשרים לאנשים ליצור אינטראקציה עם משתמשים אחרים, עסקים, קהילות ותוכן.

אז מה זה מדיה חברתית אתה בטח כבר יודע מה זה מדיה חברתית! בין אם אתה שומר קשר עם דודה שלך בפייסבוק, או גולש באופן קבוע באינסטגרם, מעטים מהאנשים שלא יודעים מה זה. למעשה, כמעט 60 אחוז מאוכלוסיית העולם משתמשת במדיה חברתית. ונכון ליוני 2023 המדיה החברתית לא מראה שום סימן להאטה: משתמשים חדשים מצטרפים לפלטפורמות מדיה חברתית בקצב עולמי ממוצע של שבעה משתמשים בשנייה .

אז אם אתה קורא את זה, היינו מניחים שאתה יודע מה זה מדיה חברתית. אבל מה היית אומר אם סבתא רבא שלך תבקש ממך להגדיר לה מה מדיה חברתית? ההגדרה שלנו - האפליקציות והאתרים המאפשרים לאנשים ליצור קשר עם משתמשים אחרים, עסקים, קהילות ותוכן - היא מדויקת, אבל נראה שהיא כוללת גם חלק גדול מהאינטרנט. מהם הפרמטרים בפועל? בשביל מה אנשים משתמשים בזה? ואיך עסקים יכולים להשתמש במדיה חברתית כדי להגיע ללקוחות חדשים בדרכים חדשות? בואו נדבר על מה זה מדיה חברתית...

מהם הסוגים השונים של מדיה חברתית?

מה זה מדיה חברתית ומה הם הסוכים? המדיה החברתית חוללה מהפכה באופן שבו אנשים שומרים על קשר, עושים עסקים, קניות, יוצאים לדייט, מעלים רעיונות ומקבלים חדשות. זה בלתי מוגבל. יש עכשיו כל כך הרבה פלטפורמות שזה יכול להיות קשה לעקוב (בטח, שמעתם על TikTok ו- Snapchat). וזה שינה את הדרך שבה עסקים מתחברים ומבצעים עסקאות עם הלקוחות שלהם. זה יצר יתרון לעסקים שמבינים את סוגי המדיה החברתית השונים וכיצד להשתמש בהם. בפרט, ישנן 4 קטגוריות של מדיה חברתית שעסקים צריכים להיות מודעים אליהן:

  1. רשתות חברתיות. רשתות חברתיות, כמו פייסבוק וטוויטר, מאפשרות לאנשים לטפח מערכות יחסים עם משפחה, חברים, מותגים וזרים מושלמים. משתמשים יכולים לעקוב אחר משתמשים אחרים באינטרנט, לשתף תמונות, עדכוני חיים, מחשבות אקראיות ועוד. עסקים יכולים לנצל רשתות חברתיות באמצעות שיווק ושירות לקוחות.
  2. רשתות לשיתוף מדיה. אבל אנשים בדרך כלל משתמשים בפלטפורמות כמו אינסטגרם, Snapchat, TikTok ו-YouTube - כדי לשתף תמונות, סרטונים וסוגים אחרים של מדיה. עסקים יכולים למקד לקהלים ספציפיים ולקדם את המוצרים או השירותים שלהם.
  3. פורומים / קבוצות דיון. בפורומים אנשים יכולים לחלוק עצות כלליות, לשאול שאלות, להמליץ ​​על עסקים - כל מה שעולה בדעתכם. עסקים יכולים להשתמש בפורומים כדי ליצור פרסומות, לענות על שאלות צרכנים ולספק שירות לקוחות על ידי מענה למחמאות ותלונות. הם יכולים גם לאסוף רעיונות למוצרים ולהשקות.
  4. ביקורות צרכנים.  אתרים שאפשר להשאיר בהם ביקורת על העסק - אנשים רבים מסתמכים על הפלטפורמות הללו ועל הביקורות שלהם בעת קבלת החלטות לגבי מוצרים, מותגים ושירותים חדשים. ביקורות צרכנים מקוונות יכולות להיות חשובות ביותר עבור עסק.

מי משתמש במדיה החברתית?

מה זה מדיה חברתית מי משתמש בה? אנחנו יודעים שמיליארדי אנשים בכל העולם משתמשים במדיה חברתית. אבל מי הם? על פי סקר משנת 2023 של יותר מ-1,500 מבוגרים ישרראלים שנערך על ידי מרכז המחקר Pew , כ-84 אחוז מהנשאלים בין הגילאים 18 עד 29 דיווחו שהם נוהגים להשתמש לפחות באתר מדיה חברתי אחד. עסקים יכולים להשתמש בסטטיסטיקות אלו ואחרות לטובתם על ידי מתן שיווק במדיה החברתית לקהל צעיר ומשכיל בדרך כלל.

בנוסף לדמוגרפיה הזו, מגוון רחב של אנשים מכל הגילאים נמצאים במדיה החברתית, ודורות מסוימים נמשכים לפלטפורמות שונות. רוב המשתמשים של פייסבוק, לינקדאין וטוויטר הם בין הגילאים  25 עד 34 . עם זאת, גוש המשתמשים השני בגודלו של טוויטר מורכב מבני 35 עד 49, מה שמטה את המבוגרים הדמוגרפיים הכלליים. רק יותר מ-70 אחוז מהמשתמשים באינסטגרם הם מתחת לגיל 34. TikTok ידוע בתור המקום לדור ה Z — בישראל, 75 אחוז מהמשתמשים שלה הם מתחת לגיל 19 .

4 השימושים של המדיה החברתית לעסקים

מה זה מדיה חברתית ומה השימושים שלה? כפי שתיארנו, למדיה החברתית יש אינספור שימושים, ונראה שכל אחד נמצא בפלטפורמה מסיבה אחרת. לעסקים יכול להיות קשה לעמוד בקצב הדמוגרפיה של הפלטפורמות.

להלן 4 השימושים העיקריות של המדיה החברתית לעסקים: לעקב, להגיב, להגביר ולהוביל התנהגות צרכנים. ארבע השימושים הללו מקושרים למסע שעושים הצרכנים בעת קבלת החלטות רכישה:

  1. מעקב. עסקים יכולים לעקוב מקרוב אחר איך הלקוחות מגיבים למותג שלהם ולהתאים את השיווק והאסטרטגיות שלהם בהתאם. ללקוחות יש ציפיות גבוהות במיוחד: מחצית מהצרכנים שיש להם חוויה שלילית יתלוננו בפומבי באינטרנט. ולמדיה החברתית יש השפעה גדולה על הרגלי הצריכה, במיוחד בקרב צעירים: אחד מכל עשרה קונים בכל ערוצים  יבצעו רכישות ישירות דרך המדיה החברתית .
  2. להגיב. כשיש תלונה, המהירות בא לידי ביטוי. 79 אחוז מהצרכנים מצפים לתגובה תוך 24 שעות מהתלונה, ו-40 אחוז מצפים שהמותגים יגיבו תוך שעה. יתרה מכך, 81 אחוז אומרים שאם הם לא יקבלו תגובה כשהם מתלוננים באינטרנט, הם לא ימליצו לחבריהם על החברה הזו. אלו סטנדרטים גבוהים; רק כ-50 אחוז מהעסקים עומדים בציפיות הללו. אבל חברות שמגיבות מהר ואמיתי יכולות להשפיע לטובה על התפיסה וההתנהגות של הצרכנים.
  3. להגביר. הגברה היא פעילות שיווקית המעודדת מעורבות ושיתוף רחב יותר. זה כולל הפניות והמלצות, גירוי קהילתי והסברה למותג. 
  4. להוביל התנהגות צרכנים. עסקים יכולים להשתמש במדיה החברתית כדי לעודד שינויים התנהגותיים ארוכי טווח בקרב צרכנים - בדרך כלל המושגים באמצעות פעילויות הקשורות למודעות לתוכן המותג, השקות מוצרים, עסקאות והצעות ממוקדות.

מה זה מסחר חברתי?

מסחר חברתי הוא כאשר לקוחות גולשים וקונים ישירות בפלטפורמות המדיה החברתית. דרך הקנייה החדשה הזו צומחת במהירות  גם בישראל. בשנת 2023 נרכשו סחורות ושירותים של 17 מיליארד שקל דרך ערוצי מסחר חברתי בישראל, והנתון הזה צפוי לגדול לכמעט 30 מיליארד שקל עד סוף 2024.

TikTok (ואפליקציית Douyin, שהייתה הבסיס שלה) התגלתה כמובילה במסחר חברתי, עם רכישת מוצר ממשחק ואלמנט חברתי חזק. מארחי סטרימינג בשידור חי בונים קרבה עם הלקוחות והקשר הזה בונה תחושת קהילה ועוזר להחזיר לקוחות על בסיס כמעט יומיומי.

הסיכונים של מדיה חברתית לעסקים

מה זה מדיה חברתית ומה הסיכונים שלה? למרות היתרונות של המדיה החברתית לצמיחה עסקית, השימוש בפלטפורמות כאלה לשיווק מציג אתגרים רבים. להלן 5 סיכונים של המדיה חברתית  שכדאי להיות מודע אליהם:

  • ציפיות הלקוחות משתנות בין הפלטפורמות. לפלטפורמות פופולריות יותר - כמו פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק - יש הרבה משתמשים צעירים יחסית. אבל מעבר לזה, הדמוגרפיה בפלטפורמות האלה יכולה להיראות אחרת לגמרי. 
  • ציפיות גבוהות לתגובת השירות. כפי שתיארנו, לקוחות מצפים לתשובות מהירות לשאלותיהם ותלונותיהם. חלק מהצרכנים מקווים לתגובה תוך שעה; אחרים, 24 שעות. כך או כך, רק כ-50 אחוז מהעסקים יכולים לעמוד בדרישות הללו.
  • עליות ביקוש לשירות בלתי צפויות. תמיד יש סיכון שביקורת תהפוך לוויראלית. קשה לחזות את העליות הדרמטיות הקשורות במודעות החברה (חיובית או שלילית).
  • פערים בין הכישורים הנדרשים והזמינים. הדרישה לגיוס מומחי מדיה חברתית משתנה משנה לשנה, וזה יכול להיות אתגר לחברות לשמור על צוותי המדיה החברתית שלהן מעודכנים.
  • תהליכי עבודה מסובכים. מכיוון שהמדיה החברתית היא כל כך דינמית, זה יכול להיות קשה לקבל את החלטות ההשקעה הנכונות בכל הנוגע לאימות פוסטים, איסוף מידע על לקוחות ומתן שירות לקוחות- ולהקצות אותם אוטומטית לצוותי השירות המתאימים.

ישנם סיכונים רבים הנלווים לשיווק החברה במדיה החברתית, אך לעתים קרובות, התגמול עולה על הסיכונים. חשוב לעסקים להבין את הקשר בין מדיה חברתית לשיווק - וכיצד הקשר הזה מתפתח.

איזו השפעה יש לרשתות החברתיות על הלקוחות?

לפני השימוש במדיה חברתית לשיווק, עסקים הסתמכו על מדיה כמו עיתונים, רדיו וטלוויזיה. חברות נאלצו להוציא הרבה כסף אם הן רצו להגיע לקהל רחב, וגם אז הן לא יכלו להשתמש בפלטפורמות כדי לעקוב, ולהגיב,. אך כיום, המדיה החברתית אפשרה למשווקים להגיע ללקוחות בכל שלב ושלב במסע ההחלטות הצרכניות. למעשה, מדיה חברתית היא צורת השיווק היחידה שיכולה לתת לעסקים את ההזדמנות להשפיע על הצרכנים מהרגע שהם מתחילים לחשוב על רכישה ועד לאחר שקיבלו מוצר.

מה זה מדיה חברתית לסיכום: הקשר בין מדיה חברתית להתנהגות צרכנים נראה חזק מתמיד, אבל האתרים משתנה כל הזמן. בעתיד, פלטפורמות חדשות עשויות להקל על המשתמשים לשתף את החוויות שלהם עם חברות, מוצרים ושירותים. יחד עם זאת, לעסקים עלול להיות מסובך יותר לעמוד בקצב ההתפתחויות הללו ולהסתגל לאתגרים ולהזדמנויות החדשות שהמדיה החברתית תביא. חברות צריכות לתת עדיפות להקדים את התנועה הטכנולוגית החזקה הזו.

 
 
ניקיטה סטוג
ניקיטה סטוג

מנכ"ל Kiryatech עם נסיון של 14 שנים בשיווק דיגיטלי, אובססיבי לכל מה שקשור לתוכן: מפוסטים בבלוג, פודקאסטים ועד סרטוני ריקוד באורך 15 שניות. אוהב טבע, חיות, להתנדב ואוכל טוב :)

בדף זה